Online bestellen is ‘here to stay’. Het op afstand bestellen van bijvoorbeeld non-food en kleding is al volledig ingeburgerd. Inmiddels groeit ook het online bestellen van food en dranken explosief. Zelfs producten gekoeld aan huis bezorgen, is inmiddels heel goed mogelijk.
Gemak voor de consument
Als belangrijkste redenen voor het online bestellen van voeding en dranken, geven de meeste consumenten: het gemak, de ruimere keuze en de verkrijgbaarheid van producten. Want zeker als je iets specifieks zoekt, is de kans dat je dat product online vindt natuurlijk het grootst.
Duurzaamheid van online bestellen en thuisbezorging
De markt van online food bestellen is alleen het afgelopen jaar (2020) al verdubbeld. En de verwachting is dat dat alleen meer verder stijgt. In sommige landen maakt online bezorging van food inmiddels al 15-20% van de totale markt uit!
Online bestellen en aan huis bezorgen draagt bij aan de verlaging van de CO2
Uit recent onderzoek blijkt dat bezorging aan huis een positief effect heeft op onze ecologische footprint. Je zult het misschien niet verwachten bij de regelmaat dat er bestelbusjes door jouw straat rijden. Maar als iedere consument zelf, voor iedere afzonderlijke boodschap, er op uit trekt, dan geeft dat meer logistieke bewegingen dan via bezorgsystemen. Zeker als je hele specifieke producten zoekt, moet je vaak meer en verder reizen.
Verschil in CO2 uitstoot tussen fysiek (zelf) je producten halen en online (laten bezorgen)
Hoe duurzaam werkt VinoPura?
VinoPura staat voor duurzaamheid. Daarom nemen wij bij iedere beslissing over assortiment, verpakken en logistiek, duurzaamheid als uitgangspunt.
- Assortiment: in ons assortiment vind je geen wijn van buiten Europa. Het aanbod en ruime keuze is hier namelijk meer dan groot genoeg. Zo voorkomen we dat flessen wijn in containerschepen de oceaan over moeten, om de weg naar jouw tafel te vinden. Daarnaast geven wij voorrang aan producenten die op een bewuste wijze hun bedrijfsvoering inrichten. Biologisch, Biodynamisch, zonder of mimimaal gebruik van additieven (o.a. kleur-, smaakstoffen, sulfiet). En MVO ten opzichte van hun omgeving en personeel.
- Logistiek: de keuze voor onze bezorgpartner PostNL is een bewuste keuze. PostNl is al een flink eind op weg met de verduurzaming van hun logistiek. Er wordt in rap tempo overgeschakeld op electrische bestelauto’s en een deel gebeurt ook al per bezorgfiets. Als doel heeft PostNL om in 2030 de fijndistributie volledig emissievrij te hebben.
- Verpakkingen: onze verzendverpakkingen zijn gemaakt van gerecyclede grondstoffen. We adviseren je om de handige dozen bijvoorbeeld zelf te hergebruiken. Of de verpakkingen weer via jouw eigen papiercontainer af te voeren voor recycling. Zo werken we samen aan onze circulaire omgeving.
Als je bij VinoPura bestelt, dan kies je dus niet alleen voor de (h)eerlijkste wijnen, maar draag je gelijk bij aan de verduurzaming van onze omgeving.